zondag 8 december 2013

Veerle Baetens is Beste Europese Actrice van 2013


Veerle Baetens is Beste Europese Actrice van 2013


Veerle Baetens heeft de Europese Filmprijs voor Beste Actrice ontvangen voor haar rol in The Broken Circle Breakdown. Ze kreeg de prijs zaterdagavond tijdens de uitreiking van de European Film Awards in Berlijn.


De tegenstanders in de categorie waren niet min: Keira Knightley (Anna Karenina), Naomi Watts (The Impossible), Luminita Gheorghiu (Child's Pose) en Barbara Sukowa (Hannah Arendt).

Veerle Baetens dankte regisseur Felix van Groeningen omdat hij haar gekozen had voor de rol van Elise. Johan Heldenbergh, die haar partner speelt in de film, was genomineerd in de categorie Beste Acteur, maar die prijs ging naar de Italiaan Toni Servillo (La Grande Bellezza).

De film vertelt het verhaal van Elise en Didier, die verliefd worden ondanks hun volledig verschillende karakters. Hun relatie wordt danig op de proef gesteld wanneer hun dochter Maybelle ziek wordt.

Dood van een schaduw

De film Dood van een schaduw van Tom Van Avermaet is tijdens de uitreiking van de European Film Awards uitgeroepen tot Beste Europese Kortfilm. Dood van een schaduw was een van de vijftien genomineerden.

België was via Walking the Dog (van de Limburgers Eric Goossens en Toon Roebben) ook coproducent van de beste animatiefilm, The Congress. Film van het Jaar is La Granda Bellezza van Paolo Sorrentino, die ook de prijs kreeg als beste regisseur. Cristianio Travaglioli werd onderscheiden als beste acteur in dezelfde film. De scenarioprijs was voor François Ozon, voor Dans la maison.

The New York Times lyrisch over Veerle Baetens

 Gaat Veerle Baetens Matthias Schoenaerts achterna? The New York Times overlaadt haar alvast met lof voor The Broken Circle Breakdown, die vrijdag in première ging in New York.

Veerle Baetens haalde de zondagseditie van The New York Times. Volgens filmrecensent Logan Hill zorgt zij voor een van de vier opmerkelijkste acteerprestaties in films die deze winter worden uitgebracht. De andere drie zijn Jared Leto (Dallas Buyers Club), Oscar Isaac (Inside Llewyn Davis) en Tiger Chen (Man of Tai Chi).

Hill vindt dat Veerle Baetens met zoveel intensiteit speelt en zich letterlijk helemaal bloot geeft, dat het lijkt "alsof de tatoeages die haar naakte lichaam bedekken niet alleen bestaan uit inkt, maar verweven werden met open zenuwen". Verder looft hij ook de chemie tussen Veerle Baetens en haar tegenspeler Johan Heldenbergh.
Oscars

Eerder behaalde Veerle Baetens al de prijs voor Beste Actrice op het Tribeca Film Festival in New York. De film werd bekroond op festivals in Berlijn, Setubal (Portugal), Kopenhagen en Haugesund (Noorwegen).

The Broken Circle Breakdown krijgt in de VS over het algemeen ook uitstekende kritieken. Afgezien van Dallas Buyers Club, een film die zich afspeelt in de beginjaren van aids en waarin ook Matthew McCounaghey te zien is, kreeg volgens de site Rotten Tomatoes de afgelopen week geen enkele fictiefilm in de VS betere kritieken. Dat is goed nieuws voor de Oscartoekomst van Felix Van Groeningens prent, want het is de Belgische inzending voor Beste Buitenlandse film.

Op 8 november komt de film ook uit in Los Angeles. Later komen 25 andere steden aan de beurt. De film geldt er als arthouse en wordt niet gelijktijdig in de hele VS uitgebracht, zoals dat wel met The Loft het geval zal zijn.

'The Broken Circle Breakdown' wint publieksprijs op filmfestival van Sevilla

"The Broken Circle Breakdown" van Felix van Groeningen en Veerle Baetens heeft zaterdag de publieksprijs gewonnen op het Festival van de Europese Film in het Spaanse Sevilla, zo meldt het Vlaams Audiovisueel Fonds.

De prijs werd in ontvangst genomen door Nell Cattrysse, de achtjarige actrice die in de film de rol van Maybelle speelt. "Het blijft me keer op keer verrassen hoe deze film het publiek raakt", zegt Felix van Groeningen in een eerste reactie. "Of het nu in Noorwegen, in Duitsland, in de VS of in Spanje is. Een mooiere erkenning dan een publieksprijs kan je niet krijgen."

Vorige week maakte de European Film Academy (EFA) nog in Sevilla bekend dat "The Broken Circle Breakdown" als enige speelfilm dit jaar genomineerd is in de vijf belangrijkste categorieën voor de European Film Awards, het Europese broertje van de Oscars. Zo werden hoofdrolspelers Veerle Baetens en Johan Heldenbergh respectievelijk genomineerd in de categorieën Beste Actrice en Beste Acteur. De film vertegenwoordigt ons land ook bij de Academy Awards, de Amerikaanse Oscars. Ondertussen heeft de film in Frankrijk, onder de titel "Alabama Monroe", dit weekend de kaap van de 200.000 bezoekers gerond.

'The Broken Circle Breakdown' wint prijs in Berlijn

'The Broken Circle Breakdown' van Felix van Groeningen heeft op het Internationaal Filmfestival van Berlijn het Europa Cinemas Label voor Beste Europese Film gewonnen. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een film die in de niet-competitieve Panoramasectie van de Berlinale vertoond wordt. Dat meldt het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) vrijdag.

In zijn rapport stelt de Europa Cinemas Jury dat Felix van Groeningen "een echte regisseur" is. 'The Broken Circle Breakdown' kijkt op een "mooie en originele manier naar de relatie tussen een moeder en een vader met hun terminaal zieke kind".

"We hielden in het bijzonder van de fotografie, van de niet-lineaire verhaalstructuur, naaktscènes van Veerle Baetens en het feit dat de regisseur bij het behandelen van dit zware onderwerp een al te gemakkelijke emotionele manipulatie uit de weg gaat", zo klinkt het in het juryrapport.

"De muziek van de bluegrassband van de ouders is niet alleen de soundtrack van de film, maar ook een bron van energie en hoop voor iedereen. De duidelijke boodschap is dat we moeten investeren in wetenschappelijk onderzoek en niet mogen toelaten dat religie of politiek zich hier in moeien."

Europa Cinemas Network is een netwerk van 2.943 arthouseschermen in 629 steden in 68 landen in Europa, Azië en Latijns-Amerika. Door het winnen van het Europa Cinemas Label, kan The Broken Circle Breakdown" straks rekenen op extra promotionele ondersteuning en incentives voor bij het netwerk aangesloten bioscopen.

Eerder vandaag werd ook al bekend dat de film internationaal aan 20 landen is verkocht.

The Broken Circle Breakdown pakt in Estland veertigste prijs

 De film The Broken Circle Breakdown van Felix van Groeningen heeft zijn veertigste onderscheiding binnen. In Tallinn, de hoofdstad van Estland, won de film in de nacht van zaterdag op zondag de publieksprijs van het 17de Black Nights Film Festival, zo meldt het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) zondag. The Broken Circle Breakdown is ook een van de favorieten voor de European Film Awards en is de Belgische inzending voor de Oscars.

Hoofdactrice Veerle Baetens op de set met regisseur Felix Van Groeningen

Het Estse festival is volgens het VAF een van de grootste filmfestivals in Noord-Europa. Er worden circa 250 speelfilms en documentaires getoond. Het festival trekt elk jaar meer dan 60.000 bezoekers. De publieksprijs is 2.000 euro waard.

Van Groeningens vierde speelfilm, met hoofdrollen voor Veerle Baetens, Johan Heldenbergh en Nell Cattrysse, ging in wereldpremière op het 39ste Film Fest Gent in 2012. Bij de veertig onderscheidingen die de film al won, zijn acht publieksprijzen.

De European Film Awards worden uitgereikt op 7 december 2013 aan Veerle Baetens. The Broken Circle Breakdown is er genomineerd in de categorieën beste film, beste regisseur, beste scenario, beste acteur, beste actrice en prijs van het publiek. De film maakt ook kans op de LUX Prijs van het Europees Parlement, die op 11 december wordt uitgereikt.

Veerle Baetens: “In de naaktscènes voelden die tattoos heel veilig.”

Het laatste seizoen van Code 37 is nog maar net afgelopen en Veerle Baetens staat weer volop in de spotlights. Geheel terecht, want in Felix van Groeningens wondermooie film The Broken Circle Breakdown toont Veerle op onvergetelijke wijze dat ze de beste Vlaamse actrice van haar generatie is.

 Voor wie de voorgeschiedenis niet kent: The Broken Circle Breakdown is de verfilming van een toneelstuk van Johan Heldenbergh, die ook in de film de mannelijke hoofdrol speelt. "Ik was fan van die voorstelling," zegt Veerle. "Ik gaf toen les op de musicalafdeling van het Conservatorium, waar ik zelf heb gestudeerd, en ik heb mijn leerlingen meegenomen naar The Broken Circle Breakdown om hen te tonen hoe het moest. Ik zei: als jullie straks op een podium staan, dan moet je proberen ook zoiets te veroorzaken." The Broken Circle Breakdown is het tragisch-romantische, in melancholische bluegrassmuziek gedrenkte verhaal van Elise en Didier, een koppel dat voor mekaar geboren lijkt, maar door het noodlot onafwendbaar uit elkaar groeit.

Veerle Baetens: Johan kende de rol door en door. Hij heeft honderddertig keer Didier gespeeld op de planken. Dat was met Mieke Dobbels, die mee de rol ineen heeft gebokst die ik in de film moest overnemen. Dat gaf me het gevoel dat ik me dubbel zo hard moest bewijzen. In de praktijk was het echter absoluut niet zo. We zijn van nul begonnen, met heel veel repetities, dus ik heb me zeer comfortabel gevoeld op de set. Wat een uitzondering is in Vlaanderen.

 Je comfortabel voelen op de set?

Veerle Baetens: Nee, de tijd krijgen om veel te repeteren.

 Strikje boven de kont

Elise is een extraverte jonge vrouw die te koop loopt met haar gevoelens.

Veerle Baetens: In die zin voel ik me zeer verwant met Elise. Ik heb veel van mezelf in haar kunnen leggen. Ze lijkt een zotte blaar, maar vanbinnen is ze een vat vol emoties. Tot er iets ergs gebeurt, dan draait ze helemaal om. Het doet me denken aan dat personage in The Nightmare Before Christmas, zo'n mannetje met een lachgezicht, en als hij zich omdraait, kijkt hij heel triest. Dat is wat er gebeurt met Elise. Ze wil wel verder, maar het zal altijd een soort van schijn zijn. Ze zal nooit meer de uitbundige lach kunnen tonen die ze altijd heeft gehad. Misschien kan je het vergelijken met iemand die een oorlog heeft meegemaakt en daarna niet meer kan aarden in het dagelijkse leven.

In de film draag je zodanig veel tattoos dat het bijna een bodypaint kostuum lijkt.

Veerle Baetens: Ja, vooral in de naaktscènes voelde dat heel veilig.

Inderdaad, je leek niet bloot.

Veerle Baetens: (lacht) Ik krijg heel veel vragen over die tattoos, terwijl ze gewoon een onderdeel zijn van het personage. Het springt in het oog, veronderstel ik. Kijk, Elise is een open boek. Heel haar leven staat af te lezen op haar blote borsten en lichaam. Dat is wat die tattoos zo aantrekkelijk maakt. We hebben ze speciaal laten ontwerpen voor de film, met het personage in het achterhoofd.

Heb je zelf mee gekozen, wetende dat ze op jouw lichaam zouden worden gezet?

Veerle Baetens: Niet de tatoeages, wel de plekken waar ze zouden worden aangebracht. We hebben dat uitgebreid getest, samen met de make-upartieste, de ontwerpster en Felix. Maar uiteindelijk had ik weinig in de pap te brokkelen, omdat anderen er gewoon meer verstand van hadden. (lacht)

 Heb je niet overwogen om een van die tattoos echt te laten plaatsen?

Veerle Baetens: Wel... er is er eentje dat ik eigenlijk mogelijks wel had kunnen willen...

 Oei, ik voel je al afkomen. Toch niet dat strikje boven je kont?

Veerle Baetens: Jawel! Keiklassiek, maar ik vind het een heel mooie plek om een tattoo te hebben, op je billen. Nou ja, dat strikje zal wel niet gebeuren, maar wat ik wel soms overweeg, is een tattoo met een lijntekening van mijn dochter. Het idee kwam van mijn vriend. Ze had een portret van hem getekend op zijn arm. Dat zag er prachtig uit, en toen dachten we: tiens, zouden we hier geen tattoo van maken? Een lijntekening als tattoo kan heel mooi zijn. Ik zou nooit een opgevuld kleurvlak, of schaduwen of zo laten tatoeëren, maar een lijntekening, dat misschien wel.

 Heeft je vriend die tekening dan uiteindelijk laten vereeuwigen?

Veerle Baetens: Nee, hij is er nog steeds over aan het nadenken.

 Krop in de keel

 In deze film mag je veel zingen. Daar zal je wel geen bezwaar tegen hebben gehad?

Veerle Baetens: Natuurlijk niet. Ik heb een opleiding musical gevolgd, die meer gericht was op zang en dans, maar het is door het parcours dat ik de laatste tien jaar heb afgelegd, dan ik meer actrice dan zangeres ben geworden. Ik redeneer dan ook in de eerste plaats als actrice: de rol moet me aanspreken. Ik zie mezelf niet meer in een musical spelen waar het verhaal me maar matig boeit. Dat ik in deze film bovendien mocht zingen, was meegenomen.

 Had je voeling met bluegrass, het countrygenre dat je samen met Johan brengt?

Veerle Baetens: Van voordien niet. Ik heb het een beetje moeten kweken, maar dat ging vanzelf. Ik ben erin gegroeid. Het is gewoon keigoeie muziek. Ook meerstemmig, dat wist ik niet. Daar hou ik enorm van, close harmony en zo.

The Broken Circle Breakdown is een hartverscheurende film. Hoe was het om maandenlang met die grote emoties te leven?

Veerle Baetens: Dat was heftig. Ik heb die emoties allemaal gevoeld. Ik ga dan zoeken en graven in mezelf, gevoelens oproepen, triestige muziek opzetten... Dus ja, dat hakt er wel in.

 In een bepaalde scène is je stem kapot van het roepen. Dat zal ook wel geen komedie geweest zijn?

Veerle Baetens: Nee, toen had ik echt mijn eigen overroepen, maar ik vond dat goed passen bij het temperament van het personage. (ze wijst op haar keel) Gevoel zit hier hé. Als je een krop in je keel hebt, zet zich dat op je stem. Wanneer Elise hartverscheurende dingen roept met een overslaande stem, dat vind ik heel mooi. Het moest gewoon zo.

 Jullie dochtertje in de film werd gespeeld door een vijfjarig meisje.

Veerle Baetens: Nell was gewoon super. Zelden gezien. Zo jong, en toch zo mee met de materie. Het is belangrijk voor een film dat als er een kind in zit, zeker als de emoties van de hoofdpersonages errond draaien, dat het goed is. Dat is niet evident, dus wij waren superblij dat we Nell hadden. Ze ziet er ook helemaal perfect uit. Qua uiterlijk zou ze een kind kunnen zijn van Johan en ik, vind je niet?

 Euh... nu ga ik toch even mijn joker inzetten, Veerle.

Veerle Baetens: (lacht) Dat is belangrijk hoor. Let er eens op als je de film een tweede keer ziet.

 Zal ik doen. Heb je een favoriete scène?

Veerle Baetens: Meerdere. Ik hou enorm van de zangscènes. 'The Wayfaring Stranger' vond ik geweldig om te doen, een ietwat pathetisch lied dat tegelijk zo echt is.

 En de scènes zonder muziek?

Veerle Baetens: Goh, zo moeilijk. Djeezes. (denkt na) De scène waarin ik zeg: "Ik ben uw meiske niet meer"? Die zat heel juist. (pijnigt haar hersenen) Noem er eens een paar?

Ik kreeg kippenvel van de scène waarin jullie elkaar de schuld geven van de dood van het dochtertje.

Veerle Baetens: O ja? Die vond ik juist heel moeilijk om te doen. Toen was ik achteraf echt kapot. Ik ben toen al blètend buitengelopen. Maar je hebt waarschijnlijk gelijk. Die scène zegt het allemaal. Daar gaat de film over. Twee mensen die supergoed zijn samen, met elkaar poepen, echte soulmates, en ineens (knipt met haar vingers) is het gedaan. Is het weg. Maar er zitten ook veel opgewekte scènes in de film. En die vond ik ook heerlijk om te doen.

 Elise en Didier leven als Vlaamse cowboys op hun erf op het platteland. Dat heeft iets romantisch, maar tegelijk ook iets hopeloos.

Veerle Baetens: Daar ben ik totaal niet mee akkoord. Ik vind er niets hopeloos aan. Integendeel, ik vind dat keischoon. Ze leven bohémien, en dat vind ik geweldig. Een huis dat half afgewerkt blijft, een caravan in de tuin, naakt op een paard zitten, dat is toch geweldig? Die weidsheid, die openheid, die vrijheid van geest, dat spreekt me ten zeerste aan.

Ik bedoel dat je aanvoelt dat het een idylle is die niet kan blijven duren.

Veerle Baetens: Ha, daarvoor is het een film. Voordat de idylle begint af te brokkelen, hoop ik dat de kijker zich identificeert met het leven dat Elise en Didier leiden. Maar niets blijft duren. Het is geen romantische komedie.

 Is het een pessimistische film?

Veerle Baetens: Het is een realistische film.