zondag 11 maart 2012

Veerle Baetens, de leading vrouw met ballen in 'Code 37'


Veerle Baetens, de leading vrouw met ballen in 'Code 37'

Veerle Baetens is openhartig en lacht veel. Natuurlijk weten we dat ze Hannah Maes niet is, maar we hebben ons toch een béétje om de tuin laten leiden. Dat heet: acteren.

Van de filmset van Code 37 trok Veerle Baetens meteen naar die van The broken circle breakdown, het nieuwe project van Felix van Groeningen. En nu doet ze promotie voor Code 37, de film, terwijl de opnamen voor Code 37, de serie, herbegonnen zijn. 'Nog zeven afleveringen in te blikken tot december. Dat lukt wel, ik ken het personage. Maar ik hoop dat de scenarioschrijvers haar wat zachter maken. Dat die bolster eraf mag. Ik wil haar vooral laten openstaan voor gevoelens. De liefde bijvoorbeeld.'

Dat klinkt alsof je het beste met haar voorhebt.
Veerle Baetens: 'Het cliché klopt: je moet een personage graag zien om het te spelen. Als twee acteurs praten over personages die lijnrecht tegenover elkaar staan, gaan ze ook altijd in discussie: “Ja maar, mijn personage kan toch niet anders, want die voelt zus of zo., Het is grappig om te zien dat je altijd de kant van je personage kiest.'

Hannah Maes lijkt me niet het soort vrouw dat je na de opnamedag van je afzet.

Veerle Baetens: 'Ik schrik ervan dat ik haar mee naar huis neem. (zucht) Het heeft te maken met de intensiteit van het werkschema en van het personage. Altijd maar op zoek gaan naar die kwaadheid. Dat is zo'n vermoeiende emotie. Het is geen verdriet, het is geen geluk: kwaadheid brengt nooit een ontlading. Daarom alleen al hoop ik dat ze mag groeien naar iets nieuws.'

Ik las dat ze eerst Erika zou heten en dat ze pas in laatste instantie voor Hannah zijn gegaan.

Veerle Baetens: 'Ja, gelukkig hé? Erika vind ik nog harder, met die “k, en die “eee, aan het begin. Hannah klinkt toch nog wat vrouwelijker en wolliger.'

Zegt een vrouw die haar dochter Billie-Louise doopte.

Veerle Baetens: 'Ja, maar we zeggen meestal Billie. We vonden de combinatie van dat übervrouwelijke Louise met het stoere van Billie wel mooi.'

Wist je dat Hannah een icoon is voor veel jonge vrouwen?

Veerle Baetens: 'Echt waar? Ik wist dat ze een icoon is voor veel lesbiennes. Maar het is toch geen vrouw die je wilt zijn? Let op, ze erotiseert, dat weet ik ook wel. Ze staat haar mannetje, niets of niemand houdt haar tegen. Maar ze is doodongelukkig. Misschien is het de tragiek die in haar zit, wat haar moeder is overkomen, die de mensen aantrekt.'

Weet je waarom lesbiennes zo op haar vallen?

Veerle Baetens: 'Geen idee. Ik vind het wel leuk, maar ik had het niet verwacht. Misschien heeft het iets met haar mannelijkheid te maken, die intrigeert ook de mannen. Hannah is precies wat uniseks.'

Ook in de film mag Hannah Maes weer enkele hamburgers naar binnen proppen, terwijl ze achter haar computer zit...

Veerle Baetens: (schatert) 'Ik vind die wel lekker, het zijn ook altijd vegetarische, die maken ze speciaal voor mij. Komaan, dat vind ik net een van de leukere dingen aan Hannah. Ik zoek graag van die kleine dingen die een personage kleur geven: dat konijn van haar, de hamburgers, die kleren, en die rommel op dat appartement. Ik ben ook wel rommelig, maar Hannah Maes is een beetje vuil. Ze mogen weleens een nieuwe vloer leggen in haar flat.'

De muziek voor de film is van Intergalactic Lovers, maar zelf heb je ook een cd klaar.

Veerle Baetens: 'Ik heb hem gemaakt met Sandrine Collard. Onze groep heet Dallas, de cd Egocentrique. Hij komt in januari uit. Het is melo-elektropop, melancholische elekropop, in het Engels en Frans. Ik hou zelf veel van Moloko en Portishead. De single, “Adieu,, komt nu uit. De vraag is alleen of de radio hem zal oppikken.'

'Alles is written by Baetens & Collard, maar Sandrine is het muzikale genie. Ik schrijf de teksten en zing alle nummers, soms bijgestaan door twee andere zangeressen.'

Muziek was je eerste liefde, niet?

Veerle Baetens: 'Als kind droomde ik er meer van zangeres te worden dan actrice. Ik was een heel grote fan van Michael Jackson, en acteren, dat kende ik gewoon niet. Het is eigenlijk gek dat ik daarin ben terechtgekomen. Maar nu is het een grote passie van me. Ik zou eigenlijk niet meer willen kiezen tussen de twee. Het zijn volledig andere ervaringen: als ik naar een concert of musical ga, is de catharsis groter dan bij een film.'

Jullie gaan op tournee, jij bent de frontvrouw van Dallas. Die moet met het publiek spreken. Heb je al aan bindteksten gedacht?

Veerle Baetens: 'Ik kan dat helemaal niet, ik ben bijvoorbeeld de slechtste presentatrice ooit. Zodra ik ergens als mezelf moet staan, weet ik me geen houding te geven. Ik moet nog een vakje vinden waarin ik als zangeres pas. Die dooddoener dat muzikanten “zichzelf moeten zijn, en acteurs niet... Je moet toch niet op een podium staan zoals je in je badkamer staat? De mannen van Triggerfinger, die spelen toch ook een personage in hun shows?'

Als je de teksten schrijft, denk ik: die wil haar ei kwijt.

Veerle Baetens: 'Dat is ook zo. Als acteur kun je een deel van jezelf kwijt in een personage en je kunt daar trots op zijn, maar het blijft de schriftuur van iemand anders. Pas als je zelf schrijft, vertel je echt iets over jezelf. De cd heet niet voor niets Egocentrique. (lacht) Er zat geen enkel positief liefdesliedje in. Tot Sandrine zei: “We hebben nog een goede slow nodig,. En zelfs die is een beetje... “oei,. Het gaat puur over wie ik ben: ik bén een twijfelaar, dat zal ik altijd blijven, en dat maakt me ook wie ik ben. Eén nummer gaat over geen tijd hebben om je kind groot te zien worden.'

Schuldgevoelens?

Veerle Baetens: 'Zeker. Ik denk dat ik tot de laatste generatie behoor die nog katholiek is opgevoed. In mijn geval zelfs in meisjesscholen, in uniform. Daar kom je met het gevoel buiten dat je op alles zult worden afgerekend.'

'Ik was geen grote rebel, daarvoor was ik niet moedig genoeg. Dat ik sta waar ik wil staan, heeft meer te maken met de scheiding van mijn ouders. Die twee waren samen geen goede combinatie; ze hebben zich na de scheiding teruggevonden en voor mij creëerde het ruimte om mijn vrijheid te vinden. Mijn vader kreeg er in mijn Michael Jackson-fase de zenuwen van dat ik hele dagen naar MTV keek. Ik ging bij mijn moeder wonen en mocht wel acteerstudie doen.'

De vraag die iedereen nu stelt: ben je, zoals Matthias Schoenaerts, klaar voor een volgende stap in je carrière?

Veerle Baetens: 'Ik heb nooit ergens achteraan willen lopen. Je kunt zeer ongelukkig worden door dingen na te streven. En ik weet niet of het zoveel beter zou zijn. Vlaamse films maken is prettig: je wordt opgenomen in een grote familie, waar je altijd iedereen kent. Terwijl je in Frankrijk of de VS als acteur erg wordt afgeschermd. Het lijkt me veel eenzamer.'

Ik dacht ook aan: een ander soort werk maken dan populaire fictie voor tv.

Veerle Baetens: 'O, maar Felix zal zich moeten verantwoorden dat hij mij heeft gekozen. In het subsidiedossier stond al: “Felix heeft voor een BV gekozen, maar in de eerste plaats is Veerle Baetens toch een zeer goede actrice,. Tja, dat heb ik ook aan het succes van Sara te danken. Dat hééft veel voor me betekend. Voor Zot van A, Loft of Code 37 moest ik zelfs geen auditie meer doen. Dat is natuurlijk flatterend, maar ik vind het normaal om er wel een te doen. Felix kent me tenslotte niet, The broken circle breakdown is zijn film en ik ben zijn leading lady, hij hoeft die sprong niet te maken zonder test vooraf. Toen ik bij hem buitenkwam, dacht ik trouwens: dit heb ik zó hard niet.' (lacht)

Was het dan niet goed verlopen?

Veerle Baetens: 'Felix zei bijna niets; het ging over wenen en nog dieper gaan. Ik dacht: ik heb Johan (Heldenbergh, red.) al in elkaar geslagen, wat wil je nog meer? Maar Felix wil altijd het onderste uit de kan halen. Toen zijn producent Dirk Impens belde dat ik de rol had, wilde hij me eerst wel nog spreken. Hij had gehoord dat ik het conflict zoek in mijn werk en Felix werkt niet graag zo. Maar Dirk had Code 37 voor ogen. Ik had mee aan de wieg van de reeks gestaan, er is daar serieus gediscussieerd. Omdat ik de reeks moest dragen en ze waarschijnlijk lang zou lopen, wilde ik dat alle details goed overdacht waren voor we begonnen.'

Waarover werd er dan zo gediscussieerd?

Veerle Baetens: 'We hebben zwaar ruzie gemaakt over Hannahs kleren. Die vonden ze te trashy, te cheap; ik vond ze kei-goed. Zo'n agente in een mantelpakje met stijf gebrusht haar, ik geloof dat niet. Andere discussies gingen dan meestal over dingen waarvan ik dacht dat Hannah ze niet zou doen. In Vlaamse scenario's wordt het personage vaak aangepast aan het verhaal en dat is zo onjuist. Het verhaal moet aangepast worden aan het personage. Anders zie je dingen die je niet gelooft. In de landen om ons heen wordt character development beter in de gaten gehouden.'

Heb je moeten leren omgaan met je bekendheid? Ik herinner me een hele heisa over een naaktscène in 'Code 37'.

Veerle Baetens: 'Ik heb het gevoel dat mensen steeds conservatiever worden. Een blote borst, dat was vroeger toch geen probleem? En nu opeens wel. Het is niet alleen bij mij zo. Nathalie Meskens en Marie Vinck hebben het ook voorgehad na een naaktscène. In de serie komt straks een seksscène en die is heel expliciet naakt. Als je seks toont, moet je seks tonen, vind ik. Niemand stapt na het vrijen met een laken om zich heen uit bed, behalve in Amerikaanse films.'

'De beginscène in 37°2 le matin vind ik heel mooi: ze liggen gewoon bloot in missionarishouding op elkaar. Zo moet dat zijn, dacht ik, en daar ben ik mee naar de regisseurs gegaan. Maar uiteindelijk is een seksscène vrij technisch. Verliefdheid spelen, vind ik soms veel moeilijker en meer confronterend. Een eerste kus, daarvoor moet het klikken tussen de acteurs; die ogen moeten spreken.'

Je veilde de eerste foto's van je dochtertje ten voordele van Music for Life. Dat lijkt me een goede manier om je beroemdheid te gebruiken.
Veerle Baetens: 'Mmja. Ik had drie maanden lang “nee, gezegd, maar ik heb ze uiteindelijk toch verkocht. Ik wilde iets doen voor Music for Life dat een mooie som opbracht. De oplossing lag voor de hand, al viel ik achterover dat Story er zoveel voor overhad (12.000 euro, red.). Dus ben je blij, maar ook dat is dubbel, want je weet dat iedereen die je al die weken hebt afgewimpeld, boos is omdat ze de scoop niet hebben gekregen. En ik héb choquerende commentaren gekregen - ik zeg liever niet van wie. Zodat je denkt: komaan jongens, het is voor een goed doel, wees eens wat genereuzer.'

Voor een zelfverklaarde 'égocentrique' pieker je toch veel.

Veerle Baetens: 'Tijdens de opnamen van The broken circle breakdown had ik een vrije dag en toen heb ik figuranten geschminkt. Ik wilde dat graag eens doen. Als actrice word je, zowel fysiek als psychisch, de hele dag bepoteld. De regisseur wil van alles uit je emoties peuteren, de schminkster komt je bijwerken, de regieassistent trekt je in het licht... je bepaalt niet zelf wie er in je lijfkring komt. Dat moet je ervoor overhebben, het is je job. Maar nu was ik degene die bepotelde, die vragen stelde en geïnteresseerd was in de persoon in de stoel. Ik was ook kalmer, ik babbelde minder en luisterde meer; het was een opluchting om eens niet de actrice te zijn. Op de een of andere manier hangt daar toch een zweem van “aanstellerij, rond. Egocentrisme, ja. Dat heb je ook nodig om daar te gaan staan en gefilmd te worden. Die vaststelling trof me heel erg.'